Strahlhorn&Rimpfischhorn – na skialpech a natěžko

| 1 Comment

SAAS-FEE-013

Chtěli jsme z toho udělat netradiční akci. A taky že taková byla! Winterraumy a zázemí horských chat máme rádi, ale ke konci sezóny už to chtělo změnu. Proto jsme se rozhodli nabalit si poněkud větší batohy a výpravu na čtyřtisícovky v Saas Fee pojmout expedičně. Nakonec z toho byl ještě poctivější výšlap, než jsme plánovali, ale o tom už níže ve fotoreportu.

SAAS-FEE-001

Každá správná výprava ze Saas Fee začíná v garážovém monstru z poctivého monolitu. Vzhledem k velikosti a hmotnosti batohů jsme byli připraveni využít místních lanovek a nechat se vyvézt do třech tisíc. Po noci strávené za volentem jsme toto usnadnění brali jako akceptovatelný dopping. Jenže chyba lávky…

SAAS-FEE-002

Předchozí den napadlo 40 cm nového sněhu a pořádkumilovní Švýcaři z bezpečnostních důvodů uzavřeli celé středisko. Respektive lanovky. Sjezdovky jsou naopak precizně upravené, dokonalý manšestr láká k sjezdu… jen lyžaři jaksi chybí. Stoupáme s hydrami na zádech vzhůru, vynořujeme se z mlhy a kroutíme hlavou nad liduprázdnými svahy.

SAAS-FEE-003 SAAS-FEE-004

Kolem druhé se dopotácíme k Britanniahütte, jedné z nejnavštěvovanějších chat Švýcarska. Vzhledem k blízkosti střediska se není čemu divit.  Obhlídneme místní nabídku lidových cen a pokračujeme dále směrem k ledovci Allalinhorn. Teď zase kroutí hlavami ti, kteří se vrací z túry a nechápou, kam se takhle na večer ženeme.

SAAS-FEE-005 SAAS-FEE-006

V dáli už se rýsují naše cíle dalších dnů – vlevo rozložitý bílý Strahlhorn a vpravo skalnatá stěna nedostupného Rimpfischhornu. Den se ovšem pomalu blíží ke konci, stejně jako naše fyzické síly a tak je potřeba zařídit, abychom následující noc přežili bez úhony. Opět se prokáže, že kopání je naprosto klíčová aktivita, která by se měla zařadit do osnov základních škol.

SAAS-FEE-007 SAAS-FEE-008

Nedělní ráno je dokonalé a slibuje ideální podmínky pro výstup na vrcholy. Byť máme před ostatními náskok, nestíháme odchod před prvními nadšenci a zařazujeme se mezi vagóny dlouhého skialpinistického vlaku. Dobře vyšlapanou stopou (=dálnice) stoupáme k vrcholu Strahlhornu.

SAAS-FEE-009 SAAS-FEE-010 SAAS-FEE-011

Výstup bez jakýchkoliv technických obtíží je okořeněn prvními výhledy na západ – na špičaté a nejšpičatější kopce.  U kříže se nám podaří ulovit pár minut sami pro sebe a vzápětí už kroužíme oblouky čerstvým prašanem. U stanu jsme zpátky po třech a půl hodinách a zařazujeme zasloužený odpočinek.
SAAS-FEE-012  SAAS-FEE-014 SAAS-FEE-015

Pohádkové počasí přetrvává i do odpoledne a tak nezbývá, než vyrazit do dalšího kola. Přes Allalinpass se dostáváme do západních svahů Rimpfischhornu a ledovcem Mellich stoupáme do čtyřtisícového sedla, ze kterého hodláme zaútočit na jeho vrchol. Doba již notně pokročila a výškové metry udělaly se svaly na našich nohách divy. Naštěstí jsme plni dojmů z okolních panoramat, že to únavu přebíjí.

SAAS-FEE-016 SAAS-FEE-017 SAAS-FEE-018

Kousek nad sedlem přicházíme k lyžařskému depu, které právě opouští poslední skialpinisti. „It íz verí defikúlt, mejbí imposibl“ líčí cestu k vrcholu roztomilou francouzskou angličtinou postarší dáma. V tu chvíli jsme dost rádi, že jsme ty mačky přibalili s sebou. Překonáváme úvodní vyledněný kuloár, vrtáme pro jistotu i šrouby a abychom to neměli tak jednoduché, vystupujeme nejdříve nesprávnou linií na boční hřeben, odkud se sice nabízejí nádherné výhledy, ale k vrcholovému kříži tudy cesta nevede.

SAAS-FEE-019 SAAS-FEE-020

Po nedobrovolném zdržení nacházíme správnou cestu, překonáváme další svahy plné ledu a skalní pasáže obtížnosti II-III. Notně unaveni jsme po šesté jsme konečně u kříže. To není zcela standardní čas, ale počasí a pozdní jarní doba nám naštěstí hraje do karet. Pokocháme je ještě sousedním Strahlhornem, naším dopoledním cílem,  a zahajujeme sestup. Nejdříve velmi opatrně, dojde i na dvě slanění a od depa je to opět naprostá slast v prašanu. Škoda, že už máme stehna napadrť. Více než 2000 výškových metrů zanechalo stopy.

SAAS-FEE-021 SAAS-FEE-022 SAAS-FEE-023 SAAS-FEE-024 SAAS-FEE-025

Návrat k naší stanové základně představuje kapitolu samu pro sebe. Západ slunce s výhledem Matterhorn, liduprázdné hory a nádherné podvečerní světlo. Lepší závěr dnešního dne jsme si ani nemohli přát. Odbíjí půl devátá, když se konečně zavrtáváme do spacáků a obrňujeme se tak proti mrazu, který na nás začíná útočit. Ráno už nezbývá, než sbalit svých pět svestek, dokolíbat se s almarami do střediska a po betonové umrzlých varhánkách se dosmýkat do údolí. Po 50 hodinách opouštíme Saas Fee, které nám nachystalo nádherný skialpový zážitek.

SAAS-FEE-026 SAAS-FEE-027 SAAS-FEE-028 SAAS-FEE-029

Foceno na Fujifilm X-T1 + 18-55/2.8–4.0. Mrkněte za kolik se dá tato hračka pořídit. Zakoupením fototechniky přes tento odkaz mě drobně podpoříte a nezaplatíte ani o korunu navíc. Díky!

One Comment

1. Hi, super Bilder! Das ist wie Salz in meinen Wunden, aber im Sommer machen wir das auch! :-P Und wenigstens am Seil gegangen ;-) wie es sich gehört! Auf jeden Fall Gratulation aus den Niederungen des Alltags und der Welt, Uli