Julky na skialpech

| 4 Comments

JULKY-001

Evropou řádí lavinové šílenství. Vybrat mezi oranžovo-červenými oblastmi bezpečné místo na zimní radovánky je aktuálně dost velký oříšek. Díky Martinovi jsme ovšem našli takovou oblast, která nejenže vyřešila dříve zmíněný problém, ale především nám otevřela zcela nové obzory! V Julských Alpách jsme byli na skialpech zcela poprvé a věřím, že ne naposledy.

JULKY-SKIALP-001

Slovinsko není zdaleka tak daleko, jak by se mohlo na první pohled zdát. Z města, kde by chtěl bydlet každý, sem dojedete dokonce dřív, než třeba do Ötztálu. Když máte navíc vozidlo 4×4 a ostříleného šoféra, zastaví vás až příliš hustý les a odpadá dlouhé pochodování údolím.

JULKY-SKIALP-002

Vyrážíme z údolí Krma na sloviskou Sněžku jménem Triglav. 1600 metrů z parkoviště není ovšem žádná láce a tak není divu, že si jeden zývne. Na chatě Kredarica je svérázná atmosféra, dobrý pivo, sladký kafe a levnej nocleh. Kromě nás a meteorologů je tu dalších pár desítek nadšenců, kteří si chtějí vychutnat výstup nebo i jen východ slunce.

JULKY-SKIALP-003 JULKY-SKIALP-004 JULKY-SKIALP-005

Na vršek už jdeme bez lyží a mezi prvními. Alespoň nás nebudou znervózňovat skupinky, které jsou navázané a každý v partě svírá lezecké cepíny. Nádherné svítání a poctivě vyšlapané schody z předchozích dnů zcela rozpouští jakékoliv naše obavy… více nechť promluví fotky:

JULKY-SKIALP-006 JULKY-SKIALP-007 JULKY-SKIALP-008 JULKY-SKIALP-009 JULKY-SKIALP-010 JULKY-SKIALP-011

Na vršku jsme sami, což je na nejvyšším bodě Slovinska dost unikátní a v létě prakticky nemožný úkol. Očekávaný úkryt před větrem ve vrcholové věžičce se díky dveřím pohřbeným ve sněhu nekoná a tak po drobném slunění na hřebeni sestupujeme na druhou snídani zpět na Kredaricu, naskočíme do lyží a kroutíme první oblouky.

JULKY-SKIALP-012 JULKY-SKIALP-013 JULKY-SKIALP-014

Lyžba netrvá dlouho. V traverzu na chatu Planika přecházíme plynule na suť a následně dokonce na ferratu. Sluníčko střídá mlha, která reflektuje naše pocity na betonově zmrzlých svazích. Mají to tu pestré.

JULKY-SKIALP-015 JULKY-SKIALP-016 JULKY-SKIALP-017

Různorodý program pokračuje dalšími sjezdy a dalšími zajištěnými úseky. Zvláště pikantní je přechod z lana do čtyřicítkového svahu. Poprvé se nacvakávám do lyží ještě v rámci ferraty. Dolů samozřejmě jedeme jen kvůli tomu, abychom mohli zase jít nahoru. Ukázkový den chceme využít na maximum a tak s už notně unavenýma nohama ukrajujeme metry na Kanjavec.

JULKY-SKIALP-018 JULKY-SKIALP-019 JULKY-SKIALP-020

Zapomněl jsem zmínit, že po odchodu k Kredarice jsme na po další dva dny nepotkali ani živáčka. Jen pár stop z minulých dnů napovídá, že se i tady najde pár skialpových nadšenců (cca 80% lidí chodí i v zimě na Triglav pěšky, bez lyží nebo sněžnic!). Po dalších panoramatických výhledech a složení všech potřebných kusů výbavy sjíždíme na Velo Polje a následně vyšlápneme na Vodnikov Dom, kde složíme hlavy v chladném, ale útulném winterraumu. 12 hodin spánku je pro některé z nás zimním horským standardem, pro jiné rozpačitou, ale příjemnou novinkou.

JULKY-SKIALP-021 JULKY-SKIALP-022 JULKY-SKIALP-023 JULKY-SKIALP-024

Poloha chaty je skvělá nejen kvůli ranním výhledům, ale i díky tomu, že výstup do sedla, který nás čeká následující den vyžaduje jen 160 výškových metrů. Přehoupneme se zpět do údolí Krma a den si ještě zpestříme prozkoumáním kuloáru vedoucího na hřeben Vernaru. Martin se nemůže nabažit skákaných oblouků, nám ostatním stačí, když přežijeme a občas i nějaký ten oblouk uděláme bez toho, abychom se koupali ve sněhu. Závěrečná ledová rallye k autu (a pak od něj) jen podtrhne dobrodružné vyznění průzkumné akce a my pak z okýnek auta i z terasy místní pohostinné restaurace vyhlížíme, kam to pošleme příště.

JULKY-SKIALP-025 JULKY-SKIALP-026 JULKY-SKIALP-027 JULKY-SKIALP-028 JULKY-SKIALP-029 JULKY-SKIALP-030 JULKY-SKIALP-031 JULKY-SKIALP-032

Foceno na Fujifilm X-T2 + 10-24mm/f4. Mrkněte za kolik se dá tato hračka pořídit. Zakoupením fototechniky přes tento odkaz mě drobně podpoříte a nezaplatíte ani o korunu navíc. Vy naopak můžete na technice ušetřit registrací ve Fujiclubu nebo využitím Cash back akcí na Fujifoto.

4 Comments

1. mě sedícího u počítače mě tím pěkně št*eš :) :)
    parádní foto

2. Super report. Vždy obdivuji tahání foťáku.