Lugauer, perla Gesäuse

| 1 Comment

Na skialpovou túru na tenhle elegantní kopec jsme se těšili už dlouho. Rozhodli jsme se teď pro něj ale na poslední chvíli v sobotu večer, dali budík na 4:00 a v 7:30 už jsme začali šoupat lyžemi. Brzký start byl potřeba nejen proto, že opět vyrážíme na rodičovský skialp, ale protože nás na „Štýrský Matterhorn“ čeká slušná porce výškových metrů.

Nastupujeme ze severu údolím Hartelsgraben. Od vrcholu nás dělí pěkných 1700 výškových.

Na Lugauer se dá vyrazit klasicky z Johnsbachu, ale my vybíráme pro změnu severní trasu. Sněhu by mělo být dostatek i pro start z výšky 521 metrů a navíc poznáme nová místa. Malebným údolím Hartelsgraben to uteče jako voda a kolem desáté se už ohříváme na sluníčku u Hüpflingeralm.

Až po dlouhé době nás olízne slunce, Hüpflingeralm (1550 m).
Všichni si dají rádi pauzu na prvním slunci. Vzadu Tamischbachturm, další lákavý skialpový cíl.

Tady se naše trasa spojuje s variantou z Johnsbachu a taky přibývá lidí. Však je taky neděle s ukázkovým počasím a bezpečnou podmínkou. Nejdřív se podívejte, jak majestátně vypadá Lugauer z dálky a pak na realitu výstupu, která už zdaleka není tak dramatická. Naštěstí. Haršajsny ale dost přijdou k duhu, dopoledne je tu ještě solidní firn.

Lugauer z Lungaueru, prosinec 2017. Ta výrazná strmá sněhová pláň je ta samá, jako ta sjezdovka o fotku níž.
Závěr pláně Lugauerplan. Co si budeme namlouvat, první lajnu už neulovíme.
Pohled na JZ, vlevo uprostřed údolí Johnsbachu.

Pláň Lugauerplan má asi 600 výškových a ve vrchní části dosahuje sklonu 35 stupňů. Slunce ji nejdřív začne lízat jen z boku, ale po poledni už se do ní fest opírá. Výstup i sjezd je dobré podle toho načasovat. My máme trasu krásně šláplou a počasí jak ze žurnálu kroutí naše hlavy do všech stran. Ukazuje se nejvyšší soused Hochtor i vzdálenější Dachstein.

Mravenci na Lugauerplan, vpravo Ödstein, Festokogel, Hochtor.
Hřeben Lugauerplan, dole údolí Radmer.
Kousek od depa.
Hřebenem na sever ke kříži.

V 2100 metrech odkládáme lyže a jdeme si doběhnout ke kříži. Jdeme jen na botách, ale být to zmrzlejší, mačky by přišly k duhu. Panoramatický hřeben zabere asi 20 minut a na vršku je dneska vcelku nával. A pofukuje. Sváču proto necháváme na později.

Dneska je to prošláplý, ale jindy mačky pro sichr s sebou.
Pod vrškem.
Lugauer (2217 m).
Mastíme zpátky, než nám to příliš rozměkne.
Tady už to vypadá na jaro, ale ono ještě nasněží.
Pózovačka na předvrcholu.
Návrat do skidepa, kříž je malá tečka vzadu.

Sjezd je v horní části rozryté pláně rozpačitý, ale potom si najedeme do strany a tam je to nadočekávání pěkné. To, co bylo ještě před dvěma hodinami zmrzlé na kost, je teď akorát potátý firn a my si užíváme příjemné jarní oblouky.

Tady začíná sjezd.
První nesmělé oblouky, pak skvělá jarní lyžba. O 600 metrů níž údolíčko Haselkar.

Pláň máme za sebou, ale ani sjezd k autu není vůbec marný. Občas ve stínu potkáme i kus prašanu, ale výživná je hlavně zimní rally po lesní cestě. Stehna by mohla vyprávět. A sklouzneme se skoro až dolů, jen posledních 10 minut vezmeme raději lyže do ruky s ohledem na naše skluznice. Brzký start znamená i brzký návrat a tak ještě stihneme kafe na sluníčku v údolí. Takový vejlety si necháme líbit!

Nakonec nečekaně příjemný sjezd, teď to ještě sešoupnout k autu.