Kurz skákaného oblouku v jižní stěně Lauteraarhornu

| 1 Comment

Tohle byla bez debat nejlepší skialpová túra této sezóny. Pravda, konkurence tentokrát nebyla veliká. Bernské Alpy nabízí o něco větší potenciál, než Krkonoše nebo Totesky. Myslím ale, že výstup (a následný sjezd) jižní stěnou Lauteraarhornu dobře obstojí i u náročných skialpinistů, kteří už zakusili kde co.

Od parkoviště začínáme v teniskách a s plnou polní na zádech.

Zas jsme to s Martinem upekli na poslední chvíli. V pondělí jsme kolem toho kroužili, v úterý jsme si řekli, že by to asi šlo, ve středu ráno jsme kývli a ten samý den večer jsme zaparkovali u přehrady Räterichsboden. Budík na pátou kvůli kvílejícímu větru o hodinu zaspáváme, což vyvolává velké naštvání u mě a velkou spokojenost u Martina. Než se spakujeme, je už parkoviště plné a skialpinisté rozuteklí. Představa osamělé a dobře načasované túry se začíná rozplývat.

U přehrady nasazujeme lyže. Pak zase sundáváme a noříme se do tunelu.

Netrvá ani hodinu, než se srovnáme a hodíme se do klidu. Jen co mineme staveniště u horní přehrady Grimselsee, není kromě nás široko daleko ani živáčka. Traverz kolem přehrady připomíná spíš překážkovou trať. 100 výškových metrů na lyžích, 50 metrů v botách, 100 metrů tunelem, 150 metrů traverz, 200 metrů v botách se sněhem po kolena. A tak pořád dokola. Brzy je nám jasné, že projít podél přehrady nebude zadarmo a že nějaká ta hodinka ráno nehraje roli.

Nandáváme lyže, abychom je za 100 metrů zase sundali.
Kolem Grimselsee se musíme probít svahem vpravo.
A zase kus pěšky.
Po asi třiceti přezouvání a několika hodinách konečně šlapeme bez většího přerušování.

U konce jezera se konečně dostáváme k jeho vypuštěné hladině, skáčeme do lyží a bezstarostně ťapeme dál na západ. Pod chatou Lauteraar dáváme po poledni pauzu a následně ve stoupajícím vedru (a s ním korespondující únavou), přicházíme před čtvrtou na bivak Aar. Máme v nohách 20 kilometrů a 1300 výškových metrů.

U čela ledovce Unteraar
Pokračujeme ještě hlouběji do divočiny, pod SV stěnu Finsteraarhornu.
Po 8,5 hodinách přicházíme k bivaku Aar. Vlevo už vykukuje Lauteraarhorn.
Výhled na Oberaarhorn (3629 m) víte odkud
Pozdější příchod má jasnou výhodu. Večeře a spát.

Na bivaku s překvapením potkáváme dvojici, i když sem nevedly žádné stopy. Bodejť by taky jo, když přišli v 10 dopoledne. Martin se hned pouští do křížového výslechu. Vyzví jejich trasu dnešního dne, plány na zítřek a varianty všech skialpových tras napříč Bernskými Alpami. Kluk trpělivě vysvětluje, ukazuje na mapě a až po přečtení zápisu v Hüttenbuchu se z něj vyklube vůdce z Grindelwaldu. Snad omluví naši zvědavost a ocení, že se s ním Martin tak barevně sladil. Jedno je ale jisté. Zítra jdou také na Lauteraarhorn a protože mají další smělé plány, vstávají o hodinu dřív, než my.

Luxusní chajdu sdílíme s místním guidem s klientkou, kteří mají na ráno stejný cíl jako my.
Budíček ve 2:00, odchod ve 3:00. Měsíc šajní a cíl je od začátku na dohled.

Noční traverz za vydatného svitu měsíce pěkně utíká a než bys řekl Lauteraarhorn, jsme v jeho jižním kuloáru. Chvíli děláme ještě cik-caky na lyžích, ale pak už jdeme po svých. Teda v mačkách. Monotónní stoupání velmi zdařile zpestřuje spektákl nově se rodícího dne. Nemá to chybu.

Po dlouhém traverzu začínáme stoupat jižní stěnou. Chvíli ještě na haršajsnách, brzy v mačkách.
Už to rozsvěcují, začíná nejkrásnější část dne.
Finsteraarhorn, Grünhorn a vzadu vykukuje Weisshorn a Matterhorn.
V horní, nejstrmější části jižní stěny.
Z kóty 3918 pokračujeme už bez lyží JV hřebenem.

Na hřebeni necháváme lyže, zbývá nám posledních 150 výškových. Na JV hřebenu obezřetně přelézáme skalní výšvihy i sněhové traverzy. Potkáváme naše spolubydlící, děkujeme jim za prošlápnutí a přejeme šťastný cestu do Grindelwaldu. Za dalších 5 minut už jsme na vrcholu Lauteraarhornu (4042 m).

Chvilku ve sněhu, chvilku po skále.
Martin na JV hřebenu, vlevo ledovec Lauteraar, vpravo Strahlegg.
Je to prý max II+, ale pár vypečených míst se najde.
V 7:30 jsme na vršku a koukáme na známou linku. S Martinem si užíváme stejný vršek po bezmála 7 letech.
Schreckhorn
Finsteraarhorn a Walliské Alpy
Údolí Unteraar. Na výběžku uprostřed je chata Lauteraar.

Po dlouhé vrcholové siestě pomalu sestupujeme. Není kam chvátat, slunce se do sněhu v jižní stěně ještě neopřelo a my bychom potřebovali, aby sníh trochu poměkl. U lyží stepujeme ještě další půlhodinu a až ledový vítr nás přiměje začít se sjezdem.

Sestupujeme stejnou cestou
Martin při sestup JV hřebenem vysoko nad ledovcem Strahlegg
Čekáme asi půl hodiny než sníh trochu povolí a pak jedeme dolů.

Ze sjezdu mám velký respekt. 40-45 stupňů není úplně modrá sjezdovka. Opatrně se pouštím za Martinem, který bojuje ve zmrzlém sněhu a hlásí, že by to ještě chvilku chtělo. V rámci možností to tedy trochu zdržujeme a navíc vybíráme část svahu, která je víc otočená ke slunci. K prvním obloukům se musím hodně odhodlávat a po třech mám tepovku 250. Pak naštěstí sníh měkne, svah lehce mírní a já zjištuju, co s těmi lyžemi mám dělat. Pak už si nejen matador Martin, ale i já, nováček strmých sjezdů, užíváme pěknou lyžovačku.

Začátek je ještě dost zmrzlý, uprostřed je to už paráda.
Vyděšenýho Jakuba vyfotil Martin, díky.
Lyžování skvělé, kulisy velkolepé

Brzo je 900 výškových za námi, přejíždíme zmrzlé boule vypadlé laviny a pozvolným ledovcem sjíždíme pod bivak. Pár metrů na pásech vyběhneme vcukuletu, nejspíš i proto, že nás motivuje erárání občerstvení, které bivak nabízí. V tuto chvíli už jsme rozhodnutí, jaký je náš další plán, který dost usměrnila a inspirovala včerejší diskuze. Během necelé hodiny balíme a pokračujeme ve sjezdu.

U bivaku už v 11 hodin už smaží naplno. Rychle sbalíme a valíme.

Polední vedro si vybírá krutou daň. Tam, kde bychom v brzkém ránu jeli jak namydlený blesk, se v rozměklém sněhu sotva šineme. Naštěstí to jede aspoň trochu a pásy dáváme jen v závěru zpáteční trasy po ledovci Unteraar. Navíc konečně přijdou ke slovu tenisky, které už druhý den taháme v batohu.

Dlouhé žebříky k Lauteraarhütte tak sice lezeme s těžkými batohy, ale lehkými nohami. Je akorát 14:00, když otevíráme dveře chaty, která není v provozu, ale jinak skoro celá k dispozici. Odpoledne se nese ve znamení odpočinku a diskuze (již ne tak rozsáhlé) s následně příchozí pětičlennou skupinou. Obé s překrásným výhledem na vršek, na kterém jsme ráno stáli.

Ve dvě odpoledne dokončujeme 150metrový žebříkový dolez k našemu dalšímu nocovišti.
Bezmála stoletá Lauteraarhütte s výhledem na náš ranní vršek.
I další den vyrážíme za tmy. Ze začátku se dost boříme.

Nejkratší cesta z chaty by sice vedla stejnou cestou podél přehrady, ale té se rádi vzdáváme a rozhodujeme se využít i třetí den k průzkumu nových míst. Od Lauteraarhütte stoupáme na sever údolím Trift. Prvních pár set výškových je za trest. Sníh v noci nestihl promrznout a boříme se v měkké kejdě. Pod hřebenem už je to lepší a sluníčko v sedle Hiendertelltijoch (3093 m) naši náladu definitivně vylepšuje.

Chvilková ranní mlha
Pozdrav slunci v sedle Hiendertelltijoch (3093 m)
Se sedla na sever slaňuju, Martin slyžuje.

Krátký strmý úsek na severní straně slaním, Martin sjede a pak nás čeká kus cesty do neznáma. Traverzujeme do vedlejšího sedla, velmi neladně plužíme v nepřátelském sněhu a kličkujeme mezi trhlinami. Brzy se naštěstí napojujeme do sjezdových stop, vyšlápneme pod hřeben a podél ocelového lana vyručkujeme v 9:00 do Obre Bächlilicken (3073 m).

Krosíme ledovec Hiendertellti směrem na SV a kličkujeme mezi trhlinami.
Závěr do dalšího sedla vede po řetězech
Obre Bächlilicken (3073 m). Na východ sestupujeme po žebřících.
Údolím Bächli sjíždíme k autu.

Navzdory brzké hodině nemá smysl na nic čekat. Sníh je pod plnou palbou slunce. V horní části se lyžuje zase trochu těžce, pak je to paráda. Až k chatě Bächlital sjedeme hladce, pak chvíli nandáme pásy a závěr k autu se zase pěkně sklouzneme. Tenhle návrat se povedl!

Místy je lyžování trochu těžší, ale níže se sklouzneme zase parádně
Skialpová sezóna pomalu končí, opalovací začíná
Finále třídenního vandru na hrázi přehrady Räterichsboden.
Vysušit a hurá domů. Těšíme se na příště!

A na závěr ještě minutka z vrcholového dne: