Scottish Winter Climbing Meet

| 1 Comment

Tuhle vypečenou akci upekla organizace Mountaineering Scotland. K tradičnímu setkání, které se koná od roku 1997, pozvali místňáci lezce z celého světa, aby jim ukázali, zač je toho loket jak vypadá ono legendární skotské zimní lezení.

Z Edinburghu frčíme vlakmo po legendárním mostě Forth.

Týden ve Skotsku byl plný intenzivních zážitků, ale abych ctěného čtenáře neunudil k smrti, omezím se na stručná fakt. Víc beztak prozradí fotky a video na konci. K téhle akci jsme s Lukym přišli jak slepí k houslím. Do ČSHP přišla na podzim pozvánka a vzhledem k tomu, že nikdo jiný neměl zájem, byli jsme snadno nominováni.

Rychlá lezecká snídaně a fofrem do hor.

Tak trochu jsme tušili, co nás v zimním Skotsku čeká, ale až realita tomu dodá ten správný rozměr. Přijeli jsme o den dřív a naivně si mysleli, že aspoň něco lehkýho vylezeme. Když už ale i tady zavřou silnice, počasí je fakt špatný.

Na přivítanou máme uzavřenou silnici, vítr 100km/h a viditelnost pár metrů.
Podél potůčku jdeme do lezeckého sektoru Coire an Lochain.
To by mě zajímalo, proč tu dneska není ani noha.
Největším úspěchem dneška bude dostat se zpátky.

Legendární Ben Nevis a CIC Hut

Více než 30 zahraničních hostů bylo spárováno s místními lezci, kteří nás protáhli po významných lezeckých oblastech. Ubytovat šest desítek lidí není zas taková sranda, ale organizátoři to vyřešili skvěle. Točili jsme se po 4 klubových chatách a nikomu neunikla aspoň jedna noc na legendární CIC Hut pod Ben Nevisem. Tam my jsme začínali a to hned dvěma nocemi.

I ve Skotsku dokáže být pěkně. Na pár minut.
Po ranním bloudícím extempore jdeme na jistotu na Ben Nevis.

První den kluci vymysleli, že půjdeme prozkoumat méně známou oblast, ale hned na začátku jsme si vybrali smůlu, trefili špatný údolí a ztratili tak mnoho hodin. První lekce skotského lezení – nástupy jsou dlouhý a navigace nesnadná. Po zjištění záseku jsme fofrem doběhli k autům, naskákali do nich a upalovali najisto k Benovi. Cestou pršelo, sněžilo, pak zas chvíli svítilo.

CIC Hut na dohled.
CIC Hut.

CIC Hut je jediná chata výš v horách. Sehnat v ní nocleh není snadné, takže už tím jsme měli velké privilegium. Ale my jsme navíc měli zajištěnou plnou penzi s famózním servisem, což už bylo naprosté rozmazlování. Lezecké nadšení bylo naštěstí o kousek větší než chuť sedět u koláče a teplého čaje a tak jsme rychle vyběhli s Neilem a Idem (host z Izraele) vylézt aspoň něco krátkého.

Odpoledne fofrujeme ještě něco vylízt.
Pod nástupem Tower Ridge.
Secondary Tower Ridge, vlevo Italian Climb.

Neil vybral ledovou linku Italian Climb na Secondary Tower Ridge a my jsme si užili lehké lezení na rozpink, pěkné počasí a slušnou porci spindriftů. Rozmrzení z rána vystřídalo nadšení a veškeré pochyby následně rozptýlila tříchodová večeře.

Neil nastupuje do Italian Climb.
Spindrifty na štandu.
Ido leze druhou délku Italian Climb.
Slaňujeme než nám vypnou světlo.
Narváno do posledního místa.

Podmínka toho týdne byla dle znalců na Nevisu výjimečně skvělá s dostatkem ledu. Druhý den nám ale dost nepřálo počasí, Neil dokonce tvrdil, že v tom by nešli lézt ani oni sami, kdyby nás tam neměli za hosty. Andrew, můj parťák, pro nás vybral mixovou klasiku pro hnusný počasí, JZ hřeben na Douglas Boulder. Příjemnou čtyřdýlku, která byla od chaty co by kamenem.

Echt skotský počasí, vybíráme SW Ridge na Douglas Boulder.
Ido a Neil jdou na vedlejší Vanishing Gully.
Štandová výměna.
Andrew ve 3. délce.
Na vršku Douglas Boulder.
Minus Face je letos pěkně vyledněná.

Do třetice jsme si na Benovi chtěli užít něco delšího a tak jsme vyrazili k Minus Face, která toho času dostala požehnaně ledu. Prohrabali jsme se po pás k nástupu a napluli do Minus Two Gully.

Andrew v první délce Minus Two Gully.
Klasický scénář při focení.
Na prvním štandu.
Ty dlouhý jsme mohli nechat doma.

První délka byla pěkné lezení, ale v druhé Andrew dost dlouhou špekuloval a pak prohlásil, že se mu nezdá jištění. To že je to výjimečně vyledněný ještě neznamená, že zavrtáte byť i nejkratší šrouby. Já, odvahou nepřekypující, jsem se s místňákem hecovat nechtěl a tak jsme to brzy otočili. Vzhledem k tomu, jak ve stěně řádili ostatní mi to bylo trochu líto, ale měli jsme ještě tři dny před sebou.

Andrew nalézá do druhé délky…
…a mizí v bílu.

Malebný Stob Coire nan Lochan

Z Bena jsme popojeli jen kousek na jih a složili hlavy na nejfotografovanější chatě Skotska, malebné Lagangarbh Hut. A to ostatní ještě neví, jak pěkné je to uvnitř, když ze sebe svlečete všechno mokré oblečení a posadíte se ke kamnům.

Lagangarbh Hut.
Gentlemens club.
Vzhůru do nitra Glen Coe.

V oblasti Glen Coe jsme vyrazili k sektoru s dalším nezapamatovatelným a nevyslovitelným názvem Stob Coire Nan Lochan. Přístup 2-3 hodiny, takový Skotský standard. Naštěstí jsme vzhledem k oblíbenosti a pěkné předpovědi nemuseli prošlapávat a scenérie by stály i jen za ten pěší výlet.

Z krásného počasí jsou všichni kapánek nervózní.
Ale brzy je vše na skotském normálu.
Lezeme v Stob Coire Nan Lochan a vybíráme cestu Twisting Grooves.
Ještě se kus probagrovat pod stěnu.
Stob Coire Nan Lochan.

Andrew vybral cestu Twisting Grooves, mixovou koutovou čtyřdýlku. Krásné lezení tentokrát doprovázelo i poměrně příznivé počasí, až na vršku nás přivítala fujavice a minimální viditelnost. Fofrem balíme lana a hurá ke krbu!

První délka Twisting Grooves.
Nástup do třetí délky a neskotské počasí.
V komínu třetí délky. Photo: Andrew Marshall
Začíná sněžit a zbývá probojovat se vrcholovou převějí.
Standardní dolezová sibérie.

Slunce i fujavice v Cairngorms

Poslední dvě noci složíme hlavy na chatě Raeburn Hut. Na lezení se k nám přidává Gwilym a kluci vybírají sektor s pozitivním jménem Hell’s lum. Nástup ale rozhodně neodpovídá názvu, výhledy jsou spíš nebeské a atmosféra rajská. Než se ale stihneme rozněžnit, zatahuje se a v druhé délce už standardně mrzneme za stálého sněžení.

Ráno v Cairngorms.
Nástupový spektákl nad dolinou Avon.
Tady tomu říkaj Alpine Weather.
V první délce Deep Cut Chimney.
Bezedné nezajistitelné sněhy.

Tahle linka byla určitě nejzajímavější. Museli jsme se popasovat s kyprým sněhem, což byl vlastně klíč celého výstupu, ale zábavný byl hlavně závěr – výlez komínem a pak přes vklíněný kámen lehce akrobatickými mixy. Pak už zbývalo jen zase dobloudit mlhou ke kamnům.

Zlatý hřeb cesty ve třetí délce.
Jak málo stačí, aby byly všechny denní útrapy zapomenuty. Raeburn Hut.
Šestý den a jdeme pro změnu lízt.

Páteční den už jsme plánovali jen krátký, abychom se nevyčerpali na večerní závěrečnou party. Ale zas se nám to nějak protáhlo. Počasí moc nepřálo, sněhu na prošlapávání bylo hodně a ještě jsme se kapánek zasekali. V sektoru Coire nan Lochan jsme si vytipovali krásný kout Savage Slit, ale nafoukané desky pod nástupem nás donutily vybrat alternativní cíl, ze kterého utečeme horem.

Coire an Lochain, Savage Slit. Původní plán, který kvůli podmínkám měníme.
Na vedlejší snadný Sidewinder.

Gwilym tedy naplul do vedlejšího koutu, ze kterého brzy rychle vyletěl. Naštěstí měl dobře založeno a tak jsme pokorně vyrazili na snadný Sidewinder, který byl v tom skvělém počasí tak akorát. Nějak jsme se tím provlnili, vymrzli, poslechli si pár burácejících lavin a za pomocí buzoly našli cestu zpět. Pravý Skotský lezení na závěr – málo lezení, hodně utrpení.

Dneska je počasí výjimečně skotský.
Gwilym v šutrech druhé délky.
Teď už by to chtělo co nejrychleji nahoru.
Tak už to dolez a padáme odsud.
Andrew špekuluje v poslední délce.

Ač to může vypadat děsivě, zimní lezení ve Skotsku není zdaleka takový masochismus. U nás nebo Alpách by nás ani nenapadlo jít byť jen na procházku, ale tak si vezmete lyžařský brejle a jdete na to. A kromě čekání na štandech to vůbec není nepříjemný. Večer všechno vysušíte a ráno dáte repete. Stojí to za to a já děkuju za tu tuhle výjimečnou zkušenost!

Pojeďte v zimě do Skotka, je tu pohoda!

Skotsko ve filmu

Takhle vypadá ta idyla rozpohybovaná. Citlivějším jedincům stačí prvních 20 vteřin, zimofilové nechť si vychutnají celé 3 minuty, nejlépe na celou obrazovku a s maximální hlasitostí.