Exkluzivní Contamine na Pointe Lachenal

| 1 Comment

Je libo žulu? Ta montblanská nabízí podle mě nejlepší kombinaci kvality, krásy lezení a výhledů, kterou si můžete v Alpách dopřát. A z toho, co jsme měl možnost v tomhle koutu Evropy přelézt, se zatím linie Contanime na Pointe Lachenal řadí na zcela první příčku.

Ráno na Midi slibuje fajnovej den

Ještě předchozí den jsme si se Silvou a Lukym hráli na zimu, ale srpnové pondělí už nabízí letní počasí se vším všudy. Neváháme a jedeme zase první lanovkou na Midi. Sníh si pod palbou slunce fofrem sedl a skála vystavená paprskům oschla. Už když podcházíme jižní stěnu Midi, je jasný, že to dneska bude na lezení parádní. My ale po chvilce domlouvání pokračujeme ještě o kousek dál.

Komfortní nástup z kopce. Pointe Lachenal je skála v pravé části.
Vypadá to, že je to dost položený.

Za necelou hodinu po výstupu z lanovky jsme pod nástupem. Však je to taky celé jen po rovině nebo z kopce. To si necháme líbit. Po letošním tradičním listování v průvodci jsme vybrali další hvězdičkovou cestu, Contamine (6a+, 300 m) na Pointe Lachenal o kterou se v roce 1959 zasloužil, překvapivě, André Contamine. Drobný spěch se vyplatil, v cestě jsme první a tak jen zbývá rozhodnout, jestli to pak celé slaníme, nebo vezmeme pohory, mačky a cepín s sebou. Nakonec vybíráme variantu s většími batohy.

Luky v první délce za 5b zjišťuje, že to zas tak položený není
V nejkrásnější alpské žule
Silva v druhé délce s estetickými žulovými pláty.

Protože jsem se tak trochu vetřel k Lukymu a Silvě a protože Luky rád potrénuje na ostrým konci, leze to celý jako první a já se jen vezu na chvostu, vybírám beze stresu jištění a fotím si. Tomu se říká dovolená. Už první délky za 5b ukážou, že si i v lehčích pasážích zalezeme a že to bude krásný. Kroky v oranžové žule nás baví. I když občas potrápí.

Pravá varianta 3. délky.
Silva bojuje ve vypečeném koutku.
Já zapojuju všechny části těla. Fotil Luky
Čtvrtá, odpočinková délka za 4c

V první třetině cesty trochu bloudíme, ale jak se píše v průvodci: „Spodní část stěny je všude tak nějak podobně obtížná a pokud se vám podaří dostat pod klíčovou pátou délku, nemusíte si s orientací moc lámat hlavu.“ V tomto kontextu jsme úspěšní. Štandujeme na pohodlném hřebenu a koukáme se do hladkých ploten protkaných spárami. To bude ono.

Luky se Silvou pod klíčovými spárami v levé stěně
Povol!

Klíčová délka není klíčová jen tak pro nic za nic. Někde to dokonce píšou za 6b. Spáry se najednou zmenšily, protáhly do délky a sklon skály se zvětšil. Dá nám to zabrat. Ale zároveň si to užíváme. Lezení nad ledovcem, na sluníčku a s kulisou Jorassů nemá chybu.

Luky v klíčovém 6a+ v 5. délce
Spáry, spáry, spáry.
V cestě je dneska rušno (ostatně jako vždy za dobré podmínky)
Pohoda na štandu s výhledem na Tacul

I šestá délka je za 6a+. Naštěstí je těžký úsek už kratší a brzy se přehoupneme do mírnějšího sklonu a širších spár. Zbývají nám tři, relativně lehké, ale nikoliv nezajímavé délky. Držíme se na hraně, směr je jasný. Po cestě nás ještě pobaví stylový štand ve skalním okně a po 5 hodinách lezení se vyhoupneme přes hranu ke sněhu.

Ještě jedno 6a+. To už naštěstí není tak vytrvalostní.
Zas nás dohání. Ale my jim zase vždycky utečeme.
K vršku to máme ještě 3 délky v lehkým
Kousek od vršku Pointe Lachenal
Stylový štand pod poslední délkou.

Teď jsme o to raději, že nemusíme zase dolů. S batohy se lezlo dobře a i když je dneska pěkně, je příjemnější obout pohory a dojít za hodinku na lanovku. Jsme tak brzy dole a můžeme odpočívat. Zítra nás čeká repete.