Obrovský kút na Kežmarský štít

| 1 Comment

Nebudu si vymýšlet. Do Tater jsem po šesti letech zavítal nikoliv proto, že bych po nich prahnul, ani proto, že je kamarádi vychvalovali do nebes. Bylo to čistě z toho důvodu, že ve zbytku Evropy bylo hnusně a Luky nabídl, že mě tu protáhne. Stejně upřímně ale musím uznat, že mě východní kopce mile překvapily a po čtyřech dnech parádního lezení jsem si řekl, že jim dám ještě někdy šanci. Nejspíš.

Pod žulovou stěnu lanovkou. Jako v Chamonix.
Snad se dneska zase něčemu pěknému přiučíme

Na rozpink vytipoval Luky Obrovský Kút (VI, 700 m) v jižní stěně Kežmarského štítu. Parádní předpověď a 45minutový nástup od lanovky nedávají moc prostoru k váhání. Krásným červnovým ránem stoupáme pod stěnu a cepíny vezmeme na sněhu do ruky jen proto, že je táhneme s sebou. Nástup identifikujeme díky preciznímu nákresu snadno a naplouváme do prvních délek.

Obrovský Kút (VI, 700 m) je největší stín nad rampou Kežmaráku (vpravo)

Druhá délka je krásná a místy delikátní

I když se gró této cesty odehrává až v horním koutě, i spodní délky stojí za to. V té druhé dokonce čeká ne zcela banální lezení v plotně (V+), další délky až k rampě jsou příjemné a kompaktní. Pak už je to navigačně snadné. Nad našimi hlavami se tyčí obrovské temné stěny svírající tupý úhel. Není pochyb o tom, kudy cesta pokračuje.

Kličkovačka v plotnách na začátku stěny
Tatranská módní policie – do vícedýlek jedině v džínách a s kšiltem nahoru
Obrovský kút nepřehlédnete
Nějaké ty převísky a traverzy na začátku

Luky leze poslední půlrok nonstop, já jsem byl od podzima na skalkách 3x. Jsem tak rád, že nemusím tahat těžší pasáže a užijeme si to oba. Klasa je tatranská, obecně o něco přísnější, ale v případě této cesty nijak zákeřná. Aby taky ne, když je jen pár stupňů nad nulou a tření tudíž parádní. Jistíme v rukavicích a péřovky nesundáváme ani na lezení.

Druhá koutová délka
Je to kout, nekecali
Nejdřív jsme v péřovce jen jistili, ale pak už jsme ji ze sebe nesundali ani v nejtěžších délkách
Posledních 200-300 metrů jdeme sólo

Po třech délkách jsme zase v lehčím terénu a brzy balíme lano zcela. Snadným terénem se proplétáme k vršku. Jednou trochu zaváháme a musíme se vracet, ale pak už cestu k vršku nacházíme bez problémů. Nemusíme se zbytečně zdržovat výhledy. Mlha se rozfoukne jen na chvilku, abychom mohli obdivovat nádherně osvícené Belianské Tatry. Je zima jak v psírně. Meteorologové hlásí v poledne na Kežmaráku -1 stupeň. Letní lezení jak vyšité.

Sápeme se na vršek
Nadšení na vršku Kežmarského štítu nezná mezí
Belianské Tatry

Největší strach samozřejmě nemáme ani z bloudění, ani z bouřky, ale z toho, že nestihneme lanovku a budeme muset šlapat po svých. Poslední jede v 16:30. Sólo na vršek a úprk dolů nám naštěstí buduje velkorysou rezervu. A tak v tu dobu nejen že jsme dole v Lomnici a poctivě hydratujeme, ale také už začínáme kout plány na další den.

Bivakplacy jsou lákavé, ale některé zážitky si necháme na příště. Jdeme v sice v mlze, ale v klidu stíháme lanovku.